Teknologiakehityksen konkreettiset hyödyt liiketoiminnalle, osa 1: kasvu

Joskus kuulee sanottavan, ettei teknologia ja liiketoiminnan tarpeet kohtaa. Tai että IT-jutut on liian korkealentoisia ilman konkreettisia vaikutuksia bisnekseen. Digitalisaatio ja Industry 4.0 kuulostaa hienolta, mutta onko ne jotain tosi vaikeaa?

Päätimme yksinkertaistaa asioita ja palata perusasioiden äärelle. Miksi digitaalisiin teknologioihin kannattaa panostaa ja mitä hyötyjä räätälöidyillä teknologiaratkaisuilla voi olla liiketoiminnalle?

Puramme tätä teemaa kolmiosaisessa sarjassa. Jokaisessa osassa nostamme esiin yhden konkreettisen tavoitteen, mitä arvoa teknologiakehitys voi tuoda liiketoiminnalle ja esittelemme siitä oman asiakasesimerkin. 

Tämän enemmän ei voisi perusasioiden äärellä olla. Yrityksen liikevaihdon kasvattaminen teknologiakehityksen kautta tulisi olla aina mielessä sekä IT-päättäjällä että liiketoimintapäättäjällä.

  • Esimerkkejä haasteista ja ratkaisuista jotka liittyvät myynnin kasvattamiseen:
    Tilauskirjat ovat hyvässä kunnossa, mutta tilaus-toimitusketjussa on hidastavia vaiheita, kuten manuaalista työtä suunnittelun, hankinnan ja valmistuksen välisessä tiedonkulussa. Ratkaisut liittyvät tuolloin toiminnanohjaus-, tuotetieto-, asiakastieto- ja taloushalllintojärjestelmissä piilevän datan hallittuun ja tehokkaaseen integroimiseen, jakamiseen ja manuaalisten vaiheiden automatisoimiseen.
  • Olemassa olevien asiakkaiden ostopotentiaalia ei hyödynnetä täysimääräisesti. Ratkaisut liittyvät after sales -toiminnan, palvelujen ja lisämyynnin kehittämiseen. Verkkopalvelu- ja verkkokaupparatkaisuilla saadaan varaosamyynti, huoltojen tilaaminen ja muut lisäpalvelut tehokkaasti toteutettua. Asiakaskokemus parantuu, kun asiakkaan on helpompi ostaa.

Asiakasesimerkki: 
Adafy rakensi asiakasportaalin ja varaosaverkkokaupan, joiden avulla Cross Wrap Oy pystyy nyt vähentämään sisäisistä prosesseistaan manuaalista työtä, tarjoamaan asiakkailleen entistä paremman asiakaskokemuksen ja lisäämään myyntiä.

Tutustu tarkemmin: Cross Wrap asiakastarina

 

Seuraavissa teknologiakehityksen perustavoitteita käsittelevissä sarjan osissa nostamme esiin kustannustehokkuuden eli kannattavuuden parantamisen ja datan hyödyntämisen arvon.
Kun pysytään perusasioiden äärellä, kyse ei ole rakettitieteestä, vaan fiksusti tehdyistä teknologiaratkaisuista, joista on konkreettista hyötyä liiketoiminnalle. 

Kategoriat

Kuka on Panu? Panu Oksala on jyväskyläläinen teknologiaintoilija, joka on viimeiset 15 vuotta viettänyt Microsoftin…

CTO:mme Panu Oksalan on valittu Microsoft MVP -yhteisöön! Kesän aikana Microsoftilta saatiin hienoja uutisia. Valinta…

Mitä on vastuullinen ja luotettava yritystoiminta? Meille se on sitä, että toimimme rehdisti asiakkaidemme, henkilöstömme…

Varaa tapaaminen ja ilmainen tarvekartoitus

Jätä yhteystietosi, niin soitamme sinulle ja sovitaan tehokas tapaaminen

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Tommi Flink, Chief Revenue Officer
Katso video